per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2016-11-21
6
3
9
28
87220
Original Article
برنامهریزی تولید- توزیع ادغامشده با رویکرد بهینهسازی استوار در زنجیره تأمین سهسطحی
A Robust Optimization Approach for an Integrated Production Distribution Planning in a Supply Chain
مقصود امیری
amiri@atu.ac.ir
1
مجید برزگر
2
امیرحسین نیکنامفر
niknamfar@yahoo.com
3
استاد، دانشگاه علامه طباطبائی.
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین.
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین.
در سالهای اخیر، برنامهریزی تولید- توزیع و بهینهسازی آن در مدیریت زنجیره تأمین، اهمیت زیادی در میان پژوهشگران یافته است. دو موضوع مهم مسائل بهینهسازی در زنجیره تأمین، برنامهریزی تولید و توزیع هستند. این نوشتار به مطالعه یک مدل برنامهریزی تولید- توزیع یکپارچهشده برای یک زنجیره تأمین سهسطحی شامل چندین تولیدکننده، چندین توزیعکننده و چندین مصرفکننده میپردازد؛ بهطوریکه برای توزیع محصولات نهایی در بین سطوح زنجیره، حالتهای حملونقل متعددی در نظر گرفته میشود. در این پژوهش، تقاضای مصرفکنندگان و هزینههای حملونقل در روشهای مختلف حملونقل غیرقطعی است و از رویکرد بهینهسازی استوار استفاده میشود. هدف از بهینهسازی استوار بهدستآوردن یک جواب استوار است که بتواند همه سناریوهای تعیینشده را در سطح نزدیک به بهینه تضمین کند. هدف از پژوهش حاضر، ارائه یک مدل بهینهسازی استوار برای مسئله برنامهریزی تولید- توزیع یکپارچه، است؛ بهطوریکه کل هزینههای زنجیره تأمین کمینه شود؛ ازاینرو ابتدا مدل اولیه مسئله با پارامترهای قطعی، طراحی و سپس همتای استوار آن ارائه میشود. درنهایت، برای تحلیل هر دو مدل یادشده، یک مثال عددی همراه با سناریوها و سطوح عدمقطعیت مختلف حل و نتایج آن بررسی میشود.
The aim of this paper is to develop a mixed-integer non-linear programming (MINLP) for an integrated production–distribution problem in a three-level supply chain, consisting of multiple manufacturers, multiple distributors and multiple consumers at each level. In the particular case of this problem, customer’s demand and transportation costs are uncertain and robust optimization approach is utilized. First, a deterministic MINLP model is designed for this supply chain network. Then, the robust counterpart of the proposed model is presented by using the recent extensions in robust optimization theory. Finally, a numerical example with different scenarios and uncertainty levels is proposed, and their results are discussed.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87220_7075af66f5851bf1a6ff9a2402d7afec.pdf
بهینهسازی استوار
برنامهریزی تولید - توزیع
زنجیره تأمین
Robust Optimization
Production – Distribution Planning
Supply Chain
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2016-11-21
6
3
29
54
87221
Original Article
الگوریتمهای تکاملی برای مسئله مکانیابی تخصیص زنجیره تأمین زیست متان
Evolutionary Algorithms for Location Allocation Biomethane Supply Chain Problem
سهیلا خویشتندار
skhishtandar@gmail.com
1
مصطفی زندیه
m_zandieh@sbu.ac.ir
2
بهروز دری نوکرانی
b-dori@sbu.ac.ir
3
سیدامید رعنایی سیادت
o_ranaei@sbu.ac.ir
4
دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
استاد، دانشگاه شهید بهشتی.
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
زیستمتان بهعنوان یک منبع تجدیدپذیر و سازگار با محیطزیست، نقش مهمی در تأمین انرژی مطابق با معیارهای توسعه پایدار ایفا میکند. در این مقاله، مدل برنامهریزی مختلط عدد صحیح غیرخطی برای تصمیمگیری در مورد مکان بهینه رآکتور تولید زیستمتان و چگونگی تخصیص انواع پسماند بهعنوان ماده اولیه به رآکتور مطالعه میشود. در این مدل هزینه کل راهاندازی سیستم تولید زیستمتان، با درنظرگرفتن محدودیتهای مقدار عرضه انواع پسماند در هر مرکز جمعآوری، مقدار تقاضای انواع پسماند در رآکتور و تعداد نیروی کار موجود، حداقل میشود. الگوریتمهای ژنتیک و تکامل تفاضلی برای حل مدل، توسعه داده شدهاند و نتایج آنها با یکدیگر مقایسه شده است. زمان حل هر دو الگوریتم نسبتاً یکسان است و الگوریتم تکامل تفاضلی، عملکرد بهتری از نظر مقدار تابع هدف نشان میدهد.
As an environment-friendly and renewable energy source, biomethane plays a significant role in the supply of sustainable energy. To determine location of reactor and allocate feedstocks, to the reactor in a biomethane production system by minimizing the supply chain cost, a mathematical model is studied in this article. Constraints, such as the limited workforce, the reactors’ demand on the residues, and the deterioration of the residues in the hubs are considered. Two evolutionary Algorithm, Genetic and differential evolutionary algorithms for solving mixed integer nonlinear programming model is proposed. The speed of obtaining the solution is the same but differential evolutionary algorithm finds better solutions than Genetic Algorithm when applied to the given problems.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87221_77bdcb72aa89a66ae3789ee744dea850.pdf
زنجیره تأمین زیست متان
مکان یابی
تخصیص
برنامه ریزی عدد صحیح مختلط غیرخطی
الگوریتم های تکاملی
Biomethane Supply Chain
Facility Location
Allocation
Mixed Integer Nonlinear Programming Model
Evolutionary Algorithms
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2016-11-21
6
3
55
75
87222
Original Article
بهکارگیری رویکرد تلفیقی روششناسی کیو و مهندسی کانسی در مرحله شناسایی خواستههای مشتریان و گروهبندی آنها
Applying the Hybrid Model of Q-Methodology and Kansei Engineering in Identification of Customer Requests and Grouping Them
امیر نصیرائی
1
علیرضا پویا
alirezapooya@gmail.com
2
محمد لگزیان
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
مهندسی کانسی ابزاری کارآمد برای شناسایی نیازهای احساسی کاربران و استفادهکنندگان کالاها است که چندین مرحله دارد. در مرحله شناسایی و دستهبندی واژگان احساسی در مهندسی کانسی، ابزار متفاوتی توسط پژوهشگران مختلف بهکار گرفته شده است که رویکرد کمّی و کیفی و بیشتر کیفی دارد. در پژوهش حاضر از روش کیو بدین منظور استفاده شده است. بهکارگیری این روش بهعلت توانایی زیاد در درگیرکردن کامل مشارکتکننده با گویهها (صفات کانسی) که به دقت زیاد آن منجر میشود و پیبردن به عمق ذهنیت مشتری از محصول بسیار سودمند است. بدین منظور پس از انتخاب حوزه گفتمان کیو، یعنی طراحی داخلی خودرو و قطعه کنسول مرکزی در پژوپارس، تعداد 36 واژه کانسی پس از ایجاد فضای گفتمان گردآوری شد و با نمونهگیری هدفمند 26 نفر از مشتریان انتخاب و جمعآوری نظرات و تحلیل عاملی کیو انجام شد. نتایج، 9 دسته ذهنیت کاربران خودرو را نشان داد که برای هر ذهنیت، مرتبسازی صفات احساسی بهگونهای متفاوت بود؛ درنهایت مشخص شد که الگوهای ذهنی کارکنان، بیشتر بر خوشایندبودن کنسول مرکزی و نیاز به نوآوری در آن متمرکز است.
Kansei engineering or emotion engineering is one of effective means to identify the emotional needs of the users. In this research, a different tool in identification and classification of emotional terms for Kansei engineering is used, named as Q methodology. Since we face with a qualitative issue in the incidence of emotions in Kansei engineering, and Q methodology is a qualitative-quantitative method, therefore this tool is an appropriate method for understanding the emotions of people in the form of Kansei characters. It also can extract the mentality of the emotional design in the area of interest (center console). After selecting the desired field of interior design in the center console segment of Peugeot Pars, 36 Kansei words was selected.26 customers were selected by purposive sampling which 9 mental classes were extracted after collecting comments and factor analysis. For each mentality, sorting of emotional attributes were different in some way. In the end, it was determined that many of mentalities are focused on desirability of center console and a need for innovation.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87222_5a095bae56dacff0b3baf6044800271e.pdf
طراحی محصول
مهندسی کانسی
واژگان کانسی
روششناسی کیو
Product Design
Kansei Engineering
Kansei Terms
Q Methodology
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2016-11-21
6
3
77
100
87223
Original Article
مدلسازی ریاضی دوسطحی با تولیدکنندگان مختلف و وسایل حملونقل چندگانه در زنجیره تأمین
Mathematical Modeling of Two-Echelon with Multiple Manufacturers and Transportation in the Supply Chain
عباس راد
a-raad@sbu.ac.ir
1
امیر صادقی
2
بهزاد قاسمی
behzad.ghasemi2020@gmail.com
3
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد تهران جنوب.
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد تهران جنوب.
امروزه در صنایع بازارهای جهانی نمیتوان بدون توجه به رقبا حرکت و پیشرفت کرد؛ زیرا همه آنها بخشی از یک زنجیره تأمین هستند و موفقیت یا شکست هر عضو از این زنجیره بر سایر اعضای زنجیره تأثیرگذار است؛ بنابراین در این پژوهش، مسئله زنجیره تأمین دوسطحی با چندین محصول و یک تولیدکننده و همچنین یک توزیعکننده و چندین مشتری بررسی شد. در قسمت اول زنجیره از یک نوع وسیله نقلیه و در قسمت دوم زنجیره از دو نوع وسیله نقلیه استفاده میشود. مدل ریاضی پیشنهادی برای این پژوهش، یک مدل ریاضی یکپارچه برنامهریزی مختلط از نوع عدد صحیح است. در این مدل کمینهکردن هزینهها موردتوجه قرار گرفته است که این هزینهها شامل هزینه حملونقل، هزینه نگهداری موجودی و هزینه جریمه کمبود است. مورد مطالعه در پژوهش حاضر، ارسال رولهای تولیدشده از «شرکت فولاد مبارکه اصفهان» به «شرکت سازهگستر سایپا (S.G.S)» و از آنجا به «قطعهسازان خودرو» است. این مسئله با روش الگوریتم فراابتکاری رقابت استعماری در 20 سایز مختلف حل و نتایج آن در اندازه کوچک بانرمافزار GAMSمقایسه شد.
In today's world of global markets industry, Companies cannot survive without considering competitors' moves and progress because they are part of a supply chain and the success or failure of any member of the chain affect the other members. In this paper, the two echelon supply chain with multiple products and a producer as well as a distributor and several customer cases has been investigated. In the first part of the chain, just one type of vehicle was applied and the second parts of the chain two types of vehicle were used. The proposed model for this study is an integrated mathematical model of mixed integer programming. This is considered to minimize overall costs which incluses shipping cost, maintenance cost, inventory cost and the penality cost for lack of inventory. This case study concentrates on the sent rolls (produced by Mobarakeh Steel Company) to Structure Gostar Saipa Co. (S.G.S) and then after to automotive parts manufacturer. The "Imperialist Competitive Algorithm solved in 20 different sizes was applied, and its results (in small size) were compared with the software GAMS results.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87223_1c69910344701c9ba8d3970680f5c82f.pdf
زنجیره تأمین
مدل ریاضی
هزینه های لجستیک
الگوریتم رقابت استعماری
حملونقل
Supply Chain
Mathematical Model
Logistics Costs
Imperialist Competitive Algorithm
Transportation
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2016-11-21
6
3
101
129
87224
Original Article
آینده پژوهی در تعیین راهبردهای کیفیت خدمات گمرک و لجستیک به مشتریان با رویکرد سناریونگاری
Strategie's of Customs and Logistics to Clients through Scenario Planning Approach
سعید رعیتپیشه
saeedrayat25@gmail.com
1
علی تیزرو
2
کارشناسی ارشد، دانشگاه هرمزگان.
استادیار، دانشگاه هرمزگان.
هدف از پژوهش حاضر، آیندهپژوهی در کیفیت خدمات گمرک با مدل سرکوال (1988) و پیشنهاد راهبردهای مناسب برای مواجه با هر سناریو است. این پژوهش با رویکرد سناریونگاری، در «گمرک شهید رجایی» انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، پیمایشی است که در سطح اکتشافی صورت گرفت. در مرحله اول و تعیین تأثیرات متوازن متقابل، از هیئت شانزدهنفرهای از متخصصان، برای پرکردن پرسشنامه استفاده شد؛ سپس با نرمافزار سناریو ویزارد با روش آنالیز متوازن تأثیرات متقابل 79 سناریو بهدست آمد که از میان هشت سناریو قابلقبول (قوی)؛ سه سناریو، (خوشبینانه، محتمل و بدبینانه) انتخاب شد. در مرحله دوم نیز بهصورت هدفمند هیئت پنجنفرهای از خبرگان گمرک که در مرحله قبل با روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شده بودند، برای تدوین اقدامات و سیاستهای لازم در گروه متمرکز، انتخاب شدند؛ درنهایت گروه متمرکز خبرگان، 12 راهبرد برای سناریو خوشبینانه، 6 راهبرد برای سناریو محتمل و 8 راهبرد نیز برای سناریو بدبینانه پیشنهاد کردند.
The aim of this research is the future study of service quality with SERVQUAL model (1988), which follows with suggesting appropriate strategies to deal with each scenario. This research deals with scenario approach, and a case study was conducted in Shahid Rajaee Customs. This research is clarified as practical, based on its aim and at an exploratory level. In the first phase of this study, to determine the cross-impact balance analysis, sixteen-member of experts were requested to complete the questionnaire. Finally, with Scenario Wizard Software, 79 scenarios identified, out of which eight acceptable scenarios (strong); and three scenarios (optimistic, likely and pessimistic scenarios) were selected. In the second stage five-members of experts which were selected by judgment sampling previously, were selected for formulation measures and policies in the focus groups also (applying target sampling). Finally, 12 strategies for optimistic scenarios, 6 strategies for likely scenarios and 8 scenarios for pessimistic scenarios were suggested by focus group of experts.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87224_4b1b803b7361db81ea1a7adf816d2714.pdf
آینده پژوهی
برنامه ریزی سناریو
کیفیت خدمات
مدل سروکوال
گروه متمرکز
Futures Study
Scenario Planning
Service Quality
SERVQUAL Model
Focus Group
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2016-11-21
6
3
131
157
87225
Original Article
عوامل برونسازمانی مؤثر بر مدیریت دانش در زنجیره تأمین: رویکردی ترکیبی از تحلیل عاملی و مدلسازی ساختاری - تفسیری
Extra-Organizational Factors Influencing Knowledge Management in Supply Chain: A Combinational Approach of Factor Analysis and Interpretive Structural Modeling
محسن شفیعی نیکآبادی
shafiei@profs.semnan.ac.ir
1
ریحانه نادری
2
حمید تاجیک
3
استایار، دانشگاه سمنان.
دانشجوی دکتری، دانشگاه سمنان.
عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی.
یکی از ابعاد اثرگذار بر مدیریت دانش و فرآیندهای آن در زنجیره تأمین، عوامل برونسازمانی است که نسبت به عوامل درونسازمانی (راهبردهای سازمانی، فرهنگ سازمانی و یا ساختار سازمانی)، سهم بسیار کمتری از پژوهشهای مدیریت دانش را به خود تخصیص داده است. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی برای عوامل برونسازمانی مؤثر بر مدیریت دانش در زنجیره تأمین صنعت خودروسازی است. این پژوهشِ کاربردی در زنجیره تأمین شرکتهای «ایرانخودرو» و «سایپا» و بهصورتی پیمایشی صورت گرفته است. در این مدل برای عوامل برونسازمانی مؤثر بر مدیریت دانش در زنجیره تأمین صنعت خودرو، چهار بُعد کلیدی پیشنهاد شد.؛ سپس از طریق روش مدلسازی ساختاری ـ تفسیری، مدل سطحبندیشده پژوهش مشخص شد و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی، شاخصهای هر یک از ابعاد در سطوح مختلف مدل ساختاری تفسیری شناسایی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که در میان این عوامل، محیط تخصصی صنعت و راهبرد زنجیره تأمین در بالاترین سطح قرار گرفته است و فرهنگ زنجیره تأمین و عوامل کلان محیطی در سطح دوم مدل معرفیشده قرار میگیرند.
Extra-organizational factors are among impressive aspects on knowledge management and its processes in supply chain, but the relevant literature suffers from lack of studies about Extra-organizational factors compared with intra-organizational factors. The main Purpose of this research is to provide a model for extra-organizational factors effective on knowledge management in supply chain of automotive industry. This research is conducted by survey method in supply chains of Iran Khodro and SAIPA companies. In this model, four key elements were suggested for extra-organizational factors effective on knowledge management in supply chain of automotive industry. Then, through Interpretive Structural Modeling, graded model of the study was determined. Afterward, through Confirmative Factor Analysis, indicators of each aspect in different levels of interpretive structural model were defined. Research findings showed that, professional environment of industry and Supply Chain Strategy are in the highest level, then Supply Chain Culture and macro-environmental factors are in the second level of the introduced model.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87225_90ee170367546239b217cbc30b063af1.pdf
مدیریت دانش
زنجیره تأمین
راهبرد زنجیره تأمین
محیط تخصصی صنعت
مدلسازی ساختاری ـ تفسیری
Knowledge Management
Supply Chain؛ Supply Chain Strategy؛ Professional Environment of Industry؛ Interpretive Structural Modeling
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2016-11-21
6
3
159
186
87226
Original Article
شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی تاب آوری تأمینکنندگان بر پایه روش بهترین - بدترین
Identification and Prioritization of Supplier’s Resiliency Evaluation Criteria Based on BWM
احمد جعفرنژاد چقوشی
1
عالیه کاظمی
2
علیرضا عرب
alireza.arab@ut.ac.ir
3
استاد، دانشگاه تهران.
استادیار، دانشگاه تهران.
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
امروزه محیط کسبوکار، مقدمات پیدایش سطح بالایی از عدماطمینان و رفتارهای آشفته در زنجیرههای تأمین را فراهم کرده است. تأمینکنندگان در بیشتر مواقع بهعنوان اصلیترین منابع ریسکهای بیرونی مطرح هستند که مقدمات پیدایش سطوح گستردهای از اختلالات در زنجیرههای تأمین را فراهم میسازند؛ به همین دلیل انتخاب تأمینکنندگان مناسب و درعینحال تابآور میتواند هزینههای خرید و زمانهای تأخیر را به میزان زیادی کاهش داده و قابلیت تداوم کسبوکار در زمان بروز اختلالات و به پیروی از آن رقابتپذیری شرکت و رضایت مشتریان را افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی تابآوری تأمینکنندگان «گروه صنعتی اورند» با بهرهگیری از روش تصمیمگیری چندشاخصه بهترین- بدترین است که بهعنوان روشی نوین در تصمیمگیری چندشاخصه مطرح است. نتایج نشان میدهد که شاخصهای چابکی، افزونگی و مشاهدهپذیری بهترتیب مهمترین شاخصهای ارزیابی تابآوری تأمینکنندگان شرکت اورند هستند. در انتها بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادات اجرایی و پژوهشی ارائه گردید.
Today's business environment has caused a high level of uncertainty and turbulent behavior in supply chain. Suppliers in most cases are the main sources of external risks which provide widespread levels of disruptions in supply chains. For that reason, suitable and resilience supplier selection can significantly reduce purchasing costs and lead times and increase the business continuity in case of disruptions and to comply with this, the enterprise's competitiveness and customer satisfaction. The aim of this study is Identification and prioritization of suppliers’ resiliency criteria at Avrand's Industrial Group supply chain by using combination of Fuzzy Delphi and BWM as a new MADM method. The results showed that agility, redundancy, and visibility respectively are the most important criteria in evaluating resiliency of Avrand's suppliers. Finally, based on the results of this research, some implementation and research recommendations were provided.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87226_fc01a7c0ef150930cb3dd2feac6a01f5.pdf
تاب آوری
تصمیمگیری چندشاخصه
روش بهترین ـ بدترین
گروه صنعتی اورند
دلفی فازی
Resiliency
Multi Attribute Decision Making
Best Worst Method
Avrand Industrial Group
Fuzzy Delphi