per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2017-08-23
7
2
9
32
87199
Original Article
مکانیابی با سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل حداکثر پوشش
Locating using Geographical Information System and Weighted Maximal Covering Model
علی محقر
amohaghar@ut.ac.ir
1
سارا آریائی
sara.aryaee@ut.ac.ir
2
استاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.
در عصر حاضر، بنگاه های اقتصادی، بهویژه بانک ها و مؤسسه های مالی و اعتباری، برای رقابت در دنیای کسب وکار به دنبال حداکثر پوشش مشتریان، کاهش هزینه و افزایش سود و کارایی هستند. برای این منظور با استفاده از روش های علمی به دنبال تعیین و انتخاب بهترین مکان برای شروع فعالیت اقتصادی می باشند. مطالعه حاضر با هدف مکانیابی شعب «بانک مهر اقتصاد» در منطقه یک شهر تهران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل حداکثر پوشش وزن دار انجام گرفته است. ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با کارشناسان معیارها و زیرمعیارهای مؤثر در مکان یابی شعب بانک شناسایی شدند؛ سپس با تهیه دو پرسشنامه و توزیع آنها در میان مدیران بانک، وزن معیارها و زیرمعیارها بر اساس روش بهترین ـ بدترین به دست آمد. از سیستم اطلاعات جغرافیایی برای تعیین نقاط بالقوه که ورودی مدل حداکثر پوشش وزن دار هستند، استفاده شد؛ درنهایت مکان های مناسب با حل مدل حداکثر پوشش وزن دار در نرمافزار متلب مشخص شدند.
At the present time, firms especially banks and finance and credit institutions to compete in the business world are seeking for maximal customer covering, reducing costs and increasing profit and efficiency. For this purpose, they are looking for determining and choosing the best location to start economic activity with scientific methods. This study aimed to locate Mehr Eghtesad bank branches in the region 1 in Tehran city, using geographic information system and the weighted maximal covering model. First, through reviewing the literature and interviews with experts the criteria and sub-criteria affecting the location of bank branches were identified. After that, two questionnaires were prepared and distributed between the bank's Managers then the weights of criteria and sub-criteria were determined based on the Best-Worst Method. Geographic Information System was used to determine potential points that are inputs of the weighted maximal covering model. In the end, the weighted maximal covering model was solved in MATLAB and the best locations for opening the new branches were identified.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87199_f91e3135527dab6ea28eaac5867eb1ff.pdf
مکانیابی
شعب بانک
روش بهترین ـ بدترین
سیستم اطلاعات جغرافیایی
مدل حداکثر پوشش وزن دار
Locating
Bank Branches
Best-Worst Method (BWM)
Geographical Information System (GIS)
Weighted Maximal Covering Model (WMCM)
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2017-08-23
7
2
33
51
87200
Original Article
مدل توسعه محصول جدید در صنعت خودروسازی کشور
New Product Development Model in the Iran Automotive Industry
اکبر عالم تبریز
a-tabriz@sbu.ac.ir
1
محمدرضا حمیدی زاده
hamidizadeh@sbu.ac.ir
2
بهروز دری نوکرانی
b-dori@sbu.ac.ir
3
محسن محمدی پلارتی
4
استاد، دانشگاه شهید بهشتی.
استاد، دانشگاه شهید بهشتی.
استاد، دانشگاه شهید بهشتی.
دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.
ریسک بالای شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند بهینه توسعه محصولات جدید در صنعت خودروسازی از یک سو و ناکارآمدی این حوزه در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید از سوی دیگر، در زمره مهمترین مسائل پیش روی حوزه صنعت خودرو قرار دارد. این در حالی است که امکان بومیسازی و ترازسنجی الگوهای برتر موجود در این خصوص، با چالش ها و مسائل متعددی روبهرو است. از این رو هدف از ارائه این پژوهش طراحی و تبیین الگوی توسعه محصول جدید در صنایع خودروسازی کشور است. این پژوهش با بهره گیری از رویکرد توسعهای-کاربردی، راهبرد داده بنیاد را دنبال کرده و با بهره گیری از الگوی دلفی، مدل پیشنهادی توسط خبرگان اعتبارسنجی شده است. نتایج پژوهش حاکی از وجود یک الگوی چهارمرحله ای مشتمل بر ایده پردازی، ارزیابی فنی و بازار، غربالگری و انتخاب طرح در طراحی محصولات جدید است.
The high risk of failure in design projects and weaknesses in implementing the optimal process for the development of new products in the automotive industry on the one hand and the inefficiency of this area in identifying and modeling the design of new products on the other hand are among the most important issues facing the automotive industry. However, the possibility of localizing and balancing the prevailing patterns in this regard faces many challenges and issues. Therefore, the purpose of this research is to design and explain the new product development model in the Iran automotive industry. Using development-applicable approach, this research has followed the ground theory strategy and validated by the experts using the Delphi model. The results of the research indicate a four-stage model including ideology, technical and market evaluation, screening and design selection in the design of new products.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87200_3823f7bce5f2a8965c1f37e193caba38.pdf
توسعه محصول جدید
ذی نفعان سازمان
الگوی داده بنیاد
صنعت خودروسازی
New Product Development
Organizational Stakeholders
Grounded theory
Automotive Industry
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2017-08-23
7
2
53
82
87201
Original Article
زمان بندی روزانه اتاق های عمل در شرایط عدم قطعیت با رویکرد بهینهسازی مبتنی بر شبیهسازی
Daily Operating Rooms Scheduling under Uncertainty using Simulation based Optimization Approach
مرضیه ایمانی ایمانلو
marzie.imani71@gmail.com
1
آرزو عتیقهچیان
a.atighehchian@gmail.com
2
کارشناس ارشد، دانشگاه اصفهان.
استادیار، دانشگاه اصفهان.
زمان بندی اتاق های عمل نقش مهمی در افزایش بهرهوری آنها و کاهش هزینه های بیمارستان ها دارد. به علت عدم قطعیتهای مختلفی که در فعالیتهای اتاق عمل وجود دارد، این مسئله می تواند بسیار چالشبرانگیز باشد. در این پژوهش مسئله زمانبندی روزانه اعمال جراحی در 3 مرحله آمادهسازی جراحی، جراحی و ریکاوری و با درنظرگرفتن کلیه محدودیت های واقعی بیمارستانهای آموزشی- درمانی بررسی شده است. این مسئله به تعیین توالی، زمان شروع هر یک از اعمال جراحی و تخصیص منابع موردنیاز در هر مرحله با هدف کمینه کردن مجموع زمان بیکاری و اضافهکاری اتاقهای عمل در شرایط عدم قطعیت در مدتزمان عمل های جراحی می پردازد. با توجه به عدم کارایی روش های حل دقیق در حل مسائل برنامهریزی احتمالی بزرگ، در این پژوهش یک رویکرد بهینه سازی مبتنی بر شبیه سازی برای رویارویی با عدم قطعیت ارائه شده است. بدین منظور یک الگوریتم مورچگان دوسطحی با شبیه سازی ترکیب شده است. الگوریتم ارائهشده در حل تعداد متعددی از مسائل واقعی از بیمارستان آموزشی ـ درمانی هاشمی نژاد تهران با مجموعه ای از سناریوهای تصادفی تولیدشده، آزمون شده است. تحلیل نتایج نشان میدهد در شرایط عدم قطعیت، ارزش جواب حاصل از روش ترکیبی پیشنهادی بیش از 75 درصد است. نتایج نمایانگر کارایی الگوریتم پیشنهادی در حل مسائل دنیای واقعی است.
Operating room scheduling has an important role in increasing the productivity of operating rooms and reducing the hospital costs. Due to uncertainties in operating room activities, this problem can be very challenging. In this article, scheduling of daily surgical cases in 3 stages of operation, preparation, surgery and recovery, considering real constraints of teaching hospitals is investigated. This problem, determines the surgeries sequence and start times and resource allocated to each stage of surgeries by the objectives of minimizing the cost of operating rooms’ over time and idle time under uncertainty in surgeries’ durations. Considering the inefficiency of exact methods in solving large stochastic problems, in this article a simulation based optimization approach is proposed to tackle uncertainty. A two stage ant colony optimization algorithm is combined with a simulation. The proposed algorithm is evaluated through solving several real problems from Hashemi Nejad hospital, a teaching hospital in Tehran, using a set of randomly generated scenarios. The results show the efficiency of the proposed algorithm in solving real life problems.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87201_7bd8a7408a648212eb71b263d26e4b78.pdf
زمان بندی اتاق عمل
بهینه سازی مبتنی بر شبیهسازی
الگوریتم مورچگان
Operating Room Scheduling
Simulation Based Optimization
Ant Colony Optimization
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2017-08-23
7
2
83
108
87202
Original Article
تعیین سیاستهای مدیریت موجودی در تولید فرآیندی با استفاده از شبیهسازی گسسته پیشامد
Determination of Inventory Management Policies in Process Manufacturing: Using Discrete Event Simulation
سیما مطلبی
s_motallebi@sbu.ac.ir
1
مصطفی زندیه
m_zandieh@sbu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
توجه روزافزون به خواستههای مشتریان در فرآیند تولید محصولات و همچنین ویژگیها و هزینههای اجتنابناپذیر فرآیندهای تولید، پژوهشگران و صنعتگران را بهسوی مدیریت سفارشها و انتخاب درست سیاست مدیریت موجودی هدایت کرده است. پژوهش پیش رو بهدنبال یافتن ساختاری برای تعیین مکان بهینه نقطه نفوذ سفارش مشتری و سیاست بهینه مدیریت موجودی، بهعنوان یکی از مهمترین تصمیمهای استراتژیک در فرآیند تولید است؛ به این منظور، مدلی مبتنی بر شبیهسازی گسسته پیشامد برای محاسبه واقعبینانه معیارهای هزینه و زمانِ در جریان ساخت، تحت سناریوهای مختلف طراحی شد. برای اعتبارسنجی و اجرای مدل، اطلاعات تولید و فروش یک کارخانه تولید مواد شیمیایی مورداستفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که استفاده ترکیبی از سیاستهای مدیریت موجودی، باعث کاهش هزینهها و زمان تحویل سفارشها میشود.
The increasing attention to customer demands in the product process, and the inevitable features and costs of production processes has led researchers to manage orders and choose the right policy for inventory management. This article identifies the structure for determining the optimal location of the Customer Order Decoupling Point and the optimal inventory management policy as one of the most important strategic decisions in the production process. So, we developed a discrete-event simulation model for realistic calculation of cost and Flow time, under different scenarios, and we used the production and sales information of a chemical plant for validation and implementation of the model. The results suggest that the use of a hybrid inventory management policy reduces the cost and delivery time.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87202_a2f39236328ec77ff1eb605fd10e6b25.pdf
شبیهسازی گسسته پیشامد
تولید فرآیندی
مدیریت موجودی
نقطه نفوذ سفارش مشتری
Discrete Event Simulation
Process Manufacturing
Inventory Management
Customer Order Decoupling Point
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2017-08-23
7
2
109
137
87203
Original Article
توسعه و حل یک مدل تعیین اندازه انباشته دو سطحی
Developing and Solving a Two Level Lot Sizing Problem
محمد ابراهیمی
1
مقصود امیری
amiri@atu.ac.ir
2
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین.
استاد، دانشگاه علامه طباطبائی.
در این پژوهش، یک مدل تعیین اندازه انباشته دوسطحی با چند روش تولید و تقاضای فازی ارائه می شود. هدف مدل ارائه شده حداقلسازی هزینه است. برای حل مدل از روش های مختلفی نظیر الگوریتم ژنتیک، تبرید شبیه سازیشده و بهینه سازی میرایی ارتعاش استفاده شد. برای تنظیم پارامتر الگوریتمهای فراابتکاری، از روش تاگوچی بهره گرفتیم؛ سپس برای اثبات عملکرد مناسب روشهای حل ارائهشده و انتخاب کاراترین روش برای حل مدل ارائهشده، ابتدا مسائل آزمایشی با ابعاد مختلف تولید شده و سپس توسط نرم افزار لینگو و الگوریتم های پیشنهادی حل شد؛ درنهایت پاسخ ها را مورد تجزیهوتحلیل قرار دادیم. بر اساس تجزیه وتحلیل آماری و نتایج نمودارها، جوابهای الگوریتم بهینهسازی میرایی ارتعاش در مسائل با اندازه بزرگ کیفیت بهتری نسبت به الگوریتم تبرید شبیهسازیشده و الگوریتم ژنتیک داشته است؛ همچنین جواب های الگوریتم تبرید شبیهسازیشده در مسائل با اندازه بزرگ کیفیت بهتری نسبت به الگوریتم ژنتیک داشته است.
In This Article, a two level lot sizing problem with multi production methods and fuzzy demand is presented.The objective of the model is to minimize the costs.Various approaches like Genetic Algorithm (GA), Simulated Annealing (SA) and Vibration Damping Optimization (VDO) are applied to solve the model. Taguchi method has been utilized to calibrate the parameters of algorithms. Then, in order to prove the appropriate performance of the presented solving methods and choosing the most efficient method in order to solve the presented model, first, trial issues created with different dimensions and next solved by Lingo software and the proposed algorithms.Finally, we analyzed the responses.According to the statistical analysis and the results shown by the graph,Vibration Damping Optimization algorithm responses in large dimension issues is better than Simulated Annealing and Genetic Algorithm. Also Simulated annealing responses in large dimensionissues is better than Genetic Algorithm.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87203_30dd2968676adeed4f54c97e5939ed8f.pdf
ساختار محصول چندسطحی
مسئله تعیین اندازه انباشته
الگوریتم تبرید شبیه سازی-شده
الگوریتم بهینه سازی میرایی ارتعاش
الگوریتم ژنتیک
Multilevel Product Structure
LotSizing Problem
Simulated Annealing Algorithm
Vibration Damping Optimization Algorithm
Genetic algorithm
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2017-08-23
7
2
139
168
87204
Original Article
طراحی زنجیره تأمین با رویکرد یکپارچه سازی مالی و عملیاتی
Designing Supply Chain and Integrating Financial and Operational Approach
علی محمدی
amohamadi@rose.shirazu.ac.ir
1
مجتبی خلیفه
m_khalifeh@shirazu.ac.ir
2
عباس عباسی
aabbasi@shirazu.ac.ir
3
مسلم علی محمدلو
mslmaml@shirazu.ac.ir
4
محمود اقتصادی فرد
eghtesadifard@sutech.ac.ir
5
استاد، دانشگاه شیراز.
دانشجوی دکتری، دانشگاه شیراز.
دانشیار، دانشگاه شیراز.
دانشیار، دانشگاه شیراز.
استادیار، دانشگاه صنعتی شیراز.
هدف از انجام این پژوهش، طراحی یک شبکه زنجیره تأمین چهارسطحی با درنظرگرفتن همزمان ابعاد عملیاتی و مالی و در چارچوب یک نگرش کلگرا و سیستمی است. بر این اساس، زنجیره تأمین با دیدگاه واقع بینانه و در قالب یک رویکرد یکپارچه به صورت ریاضی در سطوح تصمیم گیری راهبردی و فنی مدل سازی شده است؛ همچنین با توجه به اهمیت حقوق صاحبان سهام در مقابل سود حسابداری، هدف مدلسازی، حداکثرکردن ثروت سهامداران (برخلاف سایر مطالعات) قرار گرفته و باعنوان «رویکرد جدید»، تدوین شده و با رویکردهای سنتی (حداکثرکردن سود) مقایسه شده است. تدوین و آزمون مدل پیشنهادی با استفاده از نرم افزار GAMS24 و حل کننده CPLEX صورت پذیرفته است. نتایج مدلسازی و حل عددی مدل، اهمیت نقش بُعد مالی و درنظرگرفتن همزمان ابعاد عملیاتی ـ مالی در مدل ریاضی برای کسب مزیت رقابتی پایدار را نشان می دهد؛ به علاوه توانمندی رویکرد جدید با مناسب نشاندادن معیارهایی مانند ساختار سرمایه، بهای تمام شده، افزایش بیشتر حقوق صاحبان سهام در مقابل سود و غیره تبیین شده است. در راستای تحلیل پایداری مدل و اعتبارسنجی نتایج، تحلیل حساسیت نیز روی پارمترهای مدل انجام شده و تغییرات آن روی تابع هدف و پیکربندی زنجیره تأمین بررسی شده است.
The purpose of this study is to -by designing a four echelons supply chain network and considering system and holistic thinking- regard financial and operational considerations -unlike previous studies- in strategic and tactical levels of decision-making and present integrated approach in mathematical modeling. In addition, unlike other studies that only consider profit in the models, the objective of the model is to optimize change in equity and compare with maximizing profit. GAMS and CPLEX solver are used as software for mathematical modeling. Results are indicated of the importance role of financial approach and integration of financial and operational approach in chain purposes and obtaining sustainable competitive advantage. Also, sensitivity analysis on main parameters is done to show the validity and robostness of the model.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87204_d236cbb2939f53017bd084e725bf3d48.pdf
مدیریت زنجیره تأمین
مدلسازی ریاضی
رویکرد عملیاتی
رویکرد مالی
Supply Chain Management
Mathematical Modeling
Operational Approach
Financial Approach
per
دانشگاه شهید بهشتی
چشمانداز مدیریت صنعتی
2251-9874
2645-4165
2017-08-23
7
2
169
188
87205
Original Article
تأثیر مدیریت روابط زنجیره تأمین بر رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط صنعت قطعه سازی خودرو
The Impact of Supply Chain Relationships Management on Competitiveness in Iranian Small and Medium-sized Enterprises in Automotive Parts Industry
مسعود براتی
barati@phu.iaun.ac.ir
1
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد.
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت روابط زنجیره تأمین بر رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط صنعت قطعه سازی خودرو ایران است. به این منظور، شاخص های رقابتپذیری و مؤلفههای روابط زنجیره تأمین شناسایی شده و ارتباط میان آنها به روش مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شده است. نمونه آماری این پژوهش 175 شرکت کوچک و متوسط فعال در صنعت قطعه سازی خودرو کشور بود که از طریق پرسشنامه مورد پیمایش قرار گرفته اند. بر اساس یافته ها، تأثیر 5 عامل اعتماد، تعهد، همکاری، یکپارچگی و تبادل اطلاعات بر عامل حس امنیت و ایمنی رد شد و سایر روابط مدل مورد تأیید قرار گرفتند. این پژوهش، شکاف پژوهشی در زمینه ارائه مدلی که نحوه تعاملات مؤلفههای روابط زنجیره تأمین و رقابت پذیری را بررسی و همچنین اندازه سازمان های همکاری کننده را در نظر گیرد، پر می سازد. یافته های این پژوهش، می تواند مبنای خوبی برای شناخت وضع موجود مدیریت روابط در زنجیره تأمین قطعه سازی خودرو بهشمار رود تا شرکتها به کمک آن بتوانند رقابت پذیری خود را بهبود دهند.
The aim of this paper was to investigate the impact of supply chain relationships factors on competitiveness in Iranian small and medium-sized enterprises (SMEs) in automotive parts industry. To achieve this aim, the competitiveness indicators and supply chain relations factors have been identified and their relationship has been investigated by structural equation modeling approach. Data collected from 175 small and medium enterprises active in the automobile part industry that have been surveyed through a questionnaire. The results showed that five hypotheses were rejected and the other hypotheses were approved. The significant value of this research can be retained by SMEs managers in automotive parts industry. The results are particularly important for them to improve their understanding on the relationship with other parties in the supply chain.
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87205_343dd928a1eef616bd6af529b5f8e3ea.pdf
روابط زنجیره تأمین
رقابت پذیری
شرکت های کوچک و متوسط
مدلسازی ساختاری ـ تفسیری
مدل سازی معادلات ساختاری
Supply Chain Relationships
Competitiveness
Small and Medium-sized Enterprises (SMEs)
Interpretive Structural Modeling (ISM)
Structural Equation Modeling (SEM)