@article { author = {Ghojavand, Hamzeh and Zandieh, Mostafa and Dorri Nokarani, Behrooz}, title = {Application of meta-heuristic algorithms to the logistic integration network distribution model}, journal = {Journal of Industrial Management Perspective}, volume = {1}, number = {3}, pages = {99-119}, year = {2011}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-9874}, eissn = {2645-4165}, doi = {}, abstract = {With the development of the global economy and the spread of e-marketing across countries, how a logistics system is managed efficiently has become a key issue for cost-cutting companies, especially multinationals that are in a tough competitive environment. One of the most suitable areas for integration in logistics networks is the integrated design of direct and reverse logistics networks, which can prevent overlap from the design of separate direct and reverse logistics networks. In this paper, a mixed integer linear programming model for the design of a direct and reverse logistics integrated network with the aim of minimizing costs is presented. Given that the proposed model belongs to the NP-hard category, two algorithms of Memetic algorithm (MA) and TPA group process algorithm are employed to solve the model. The algorithms are compared in terms of the best value of the objective function and the first time to reach the best value of the objective function. Based on the results, the Memtec algorithm was superior in terms of the objective function value and the group process algorithm was superior in terms of time.}, keywords = {Integrated design,logistics,MA algorithm,TPA algorithm}, title_fa = {به کارگیری الگوریتم های فراابتکاری در مدل یکپارچه سازی شبکه لجستیک توزیع کالا}, abstract_fa = {با توسعه اقتصاد جهانی و گسترش بازاریابی الکترونیکی در بین کشورها، اینکه چگونه یک سیستم لجستیک به نحو کارآمد مدیریت شود، به یک موضوع کلیدی برای کاهش هزینه های شرکت ها تبدیل شده است، مخصوصاً شرکت های چند ملیتی که در فضای سخت رقابتی قرار دارند. یکی از زمینه های مناسب برای یکپارچه سازی در شبکه های لجستیک، طراحی یکپارچه شبکه لجستیک مستقیم و معکوس است که می تواند باعث جلوگیری از زیربهینگی ناشی از طراحی جدا از هم شبکه لجستیک مستقیم و معکوس شود. در این مقاله، یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح آمیخته برای طراحی شبکه یکپارچه لجستیک مستقیم و معکوس با هدف حداقل سازی هزینه ها ارائه شده است. با توجه به اینکه مدل ارائه شده به دسته NP-hard تعلق دارد، دو الگوریتم فراابتکاری الگوریتم ممتیک ) MA ) –و الگوریتم فرایند گروهی TPA برای حل مدل به کار گرفته شده است. الگوریتم ها از نظر بهترین مقدار تابع هدف و اولین زمان رسیدن به بهترین مقدار تابع هدف مقایسه شده اند. بر اساس نتایج به دست آمده، از نظر مقدار تابع هدف، الگوریتم ممتیک و از نظر زمان رسیدن به جواب، الگوریتم فرایند گروهی برتری داشتند}, keywords_fa = {طراحی یکپارچه,لجستیک,الگوریتم MA,الگوریتم TPA}, url = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87367.html}, eprint = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87367_2c318ebe88c54ede12650b6fcc4c7898.pdf} }