@article { author = {Javanmard, Habibolah and Drikvand, Hadis}, title = {Storage Space Allocation for Containers in a Container Terminal under Uncertainty Condition}, journal = {Journal of Industrial Management Perspective}, volume = {5}, number = {1}, pages = {77-97}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-9874}, eissn = {2645-4165}, doi = {}, abstract = {By globalization of commerce and extension of communications, container terminals play important roles in countries’ economies. Most of   influential and industrial countries owe their prosperity and welfare on transit industry. The time duration of clearance containers is the global criterion of measuring terminal efficiency. In addition, this criterion is considered to assess organizational structures and managerial performances so, managers have been constantly searching for remedies to decline clearance time. In this paper, a multi-objective fuzzy non-linear mathematical model under uncertainty condition of input parameters is presented, which attempts to reduce clearance time through proper allocation space to containers. After solving the model, based on the proposed three-step procedure, a numerical example is examined using exact and Lagrange relaxation methods. Our finding demonstrates that if Decision-makers want to meet uncertainty with lowered risk, they have to choose a high minimum constraint feasibility degree even though the objective function will be worse.}, keywords = {Storage Space Allocation Problem,Uncertainty,Lagrange Relaxation Method,Sensitivity Analysis}, title_fa = {تخصیص فضای انبارش کانتینرها در یک پایانه کانتینری تحت شرایط عدم‌قطعیت}, abstract_fa = {امروزه، با جهانی شدن تجارت و گسترش ارتباطات، پایانه‌های گمرکی نقش مهمی در اقتصاد کشورها ایفا می‌کنند. بسیاری از کشورهای بزرگ و صنعتی رشد و شکوفایی خود را مدیون صنعت ترانزیت هستند. از آنجا که معیار جهانی ارزیابی کارایی پایانه‌ها زمان ترخیص کالاها در این پایانه‌ها است و به این زمان در سنجش عملکرد ساختار سازمانی و مدیریتی آن‌ها توجه می‌شود، مدیران همواره به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش زمان ترخیص هستند. بر این اساس، در این مقاله، یک مدل برنامه‌ریزی ریاضی غیرخطی فازی و چندهدفه، تحت عدم‌قطعیت پارامترهای ورودی ارائه شده است که سعی دارد زمان ترخیص را از طریق تخصیص مناسب فضا به کانتینرها کاهش دهد. پس از حل مدل براساس رویکردسه‌مرحله‌ای پیشنهادی، مثال عددی با استفاده از روش‌های دقیق وآزادسازی لاگرانژ بررسیشد. نتایج نشان می‌دهند که اگر تصمیم‌گیرنده بخواهد با ریسک کمتری با عدم‌قطعیت روبه‌رو شود، با وجود بدتر شدن تابع هدف، باید مینیمم درجه پذیرش بالایی را انتخاب کند.}, keywords_fa = {مسئله تخصیص فضای انبارش,عدم‌قطعیت,روش آزادسازی لاگرانژ,تحلیل حساسیت}, url = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87265.html}, eprint = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87265_c2e72033f4b042f91d487359e824c6d9.pdf} }