@article { author = {Khatami Firouzabadi, Seyyed Mohammad Ali and Taghavi Fard, Seyyed Mohammad Taghi and Sajjadi, Seyyed Khalil and Bamdad Soufi, Jahanyar}, title = {Multi-Objective Problem of Services Assignment to Bank Clustered Customers}, journal = {Journal of Industrial Management Perspective}, volume = {8}, number = {2}, pages = {85-110}, year = {2018}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-9874}, eissn = {2645-4165}, doi = {}, abstract = {Knowing customer behavior patterns clustering and assigning them is one of the most important purposes for banks. In this research five criteria of each customer including Recency Frequency Monetary Loan and Deferred were extracted from the bank database during one year and then clustered using the customer's K-Means algorithm. A multi-objective model of bank service allocation was then designed for each of the clusters. The purpose of the designed model was to increase customer satisfaction reduce costs and reduce risk of allocating services. Given the fact that the problem does a unique optimal solution and each client feature has a probability distribution function a simulation approach was used to solve it. In order to determine the neighbor optimal solution of the Simulated Annealing algorithm neighboring solutions were used and a simulation model was implemented. The results showed a significant improvement over the current situation. In this research we used Weka and R-Studio software for data mining and Arena for simulation for optimization.}, keywords = {Clustering,Multi-Objective Assignment Model,Optimization,Simulation}, title_fa = {بهینه‌سازی از طریق شبیه‌سازی برای حل مسئله تخصیص چندهدفه ارائه خدمات به مشتریان خوشه‌بندی‌شده بانک}, abstract_fa = {شناخت الگوهای رفتاری مشتریان، خوشه‌بندی و ارائه خدمت به آن‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل بانک‌ها محسوب می‌شود. در این پژوهش پنج ویژگی هر یک از مشتریان، شامل آخرین زمان مراجعه، تعداد تراکنش، مبلغ سپرده‌گذاری، مبلغ وام‌ و مانده معوقات وام‌ها در طول یک سال فعالیت از پایگاه داده بانک استخراج شد و به کمک الگوریتم کا میانگین مشتریان خوشه‌بندی شدند؛ سپس مدل چندهدفه تخصیص خدمات بانک به هر یک از خوشه‌‌ها طراحی شد. اهداف مدل طراحی‌شده افزایش میزان رضایت مشتریان، کاهش هزینه‌ها و کاهش ریسک تخصیص خدمات بود. با توجه به آنکه مسئله دارای یک راه­حل بهینه نیست و هر یک از ویژگی‌های مشتری دارای یک تابع توزیع احتمالی هستند، برای حل از شبیه‌سازی استفاده شد. برای تعیین جواب نزدیک به بهینه از الگوریتم تبرید در ساخت جواب‌های همسایه استفاده شد و مدل شبیه‌سازی اجرا گردید. نتایج به‌دست‌آمده بهبود قابل‌توجهی نسبت به وضعیت فعلی نشان داد. در این پژوهش از نرم‌افزارهای وکا و آر برای داده‌کاوی و از نرم­افزار ارنا برای شبیه‌سازی و بهینه‌سازی استفاده شد.}, keywords_fa = {خوشه‌بندی,مدل تخصیص چندهدفه,بهینه‌سازی,شبیه‌سازی}, url = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87174.html}, eprint = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87174_4b6b1bec051d72985d4befd1cf65a3b1.pdf} }