@article { author = {Gharib, Ali Hosein and Azar, Adel and Moghbel Ba Erz, Abbas and Dehghan Nayeri, Mahmoud}, title = {Designing Organizational Innovation Measuring Model with Dynamic Network DEA (Case Study: Iranian First Level Universities)}, journal = {Journal of Industrial Management Perspective}, volume = {9}, number = {1}, pages = {9-29}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-9874}, eissn = {2645-4165}, doi = {10.52547/jimp.9.1.9}, abstract = {Nowadays the efficiency-o7666riented performance evaluation of complex systems be-comes increasingly important for investment and management decisions. This paper proposes a new formulation approach based on dynamic network DEA (DN–DEA) models for multi-period and multi-division (MPMD) systems to measure and decompose the overall efficiency. Although conventional DEA models provide magnificant modeling idea of efficiency measures in the multi-input and -output contexts, they do not account for the multi-division transformation process of decision-making units (DMUs) and present “black-box” measures of their efficiency scores wich causes incorrect estimates of the efficiency points of the units by ignoring the information about the internal operations of the system. As an illustrative case study, the present research applies the proposed approach to evaluate the efficiencies of 13 universities of Iran over the three-year period and the rate of innovation has been measured according to each division, every period, as well as total innovation.}, keywords = {Dynamic Network Data Envelopment Analysis,Innovation,Innovation Evaluation,Universiry. Received: Sep}, title_fa = {طراحی مدل اندازه‌گیری نوآوری سازمان با رویکرد تحلیل پوششی داده‌های شبکه‌ای پویا (مورد مطالعه: دانشگاه‌های سطح یک کشور)}, abstract_fa = {امروزه ارزیابی عملکرد بر مبنای کارآیی در سیستم‌های چندبخشی- چنددوره‌ای بطور فزاینده‌ای در اخذ تصمیمات مدیریتی و سرمایه‌گذاری دارای اهمیت شده است. در این مقاله رویکرد فرموله‌سازی جدیدی برای تحلیل پوششی داده‌های شبکه‌ای پویا بر مبنای تفکر سیستمی ارائه شده که به دنبال اندازه‌گیری و تجزیه کارآیی کل سیستم‌های چندبخشی- چنددوره‌ای است. اگرچه مدل‌های سنتی تحلیل پوششی داده‌ها برای ارزیابی کارآیی در شرایط چندین ورودی و چندین خروجی ایده مدل‌سازی پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد اما در خصوص فرآیند انتقال پویای سیستم‌های چندبخشی- چنددوره‌ای واحدهای تصمیم‌گیرنده با محدودیت مواجه بوده و شاخص‌هایی به صورت جعبه سیاه برای امتیازات کارآیی آنها ارائه می‌دهد که با نادیده گرفتن اطلاعات مربوط به عملیات‌های درونی سیستم باعث می‌گردند تا امتیازات کارآیی واحدها بصورت نادرست تخمین زده شوند. این پژوهش بعنوان یک مطالعه موردی با در نظر گرفتن فرایند نوآوری به عنوان یک سیستم چند بخشی شامل دو زیر فرایند تحقیق و توسعه و بکاریری نتایج، مدل معرفی شده را برای اندازه‌گیری این فرآیند در دانشگاه‌های سطح یک کشور در بازه زمانی سال‌های 93 تا 95 بکار برده است و میزان نوآوری را با توجه به هر بخش، هر دوره زمانی و همچنین نوآوری کل اندازه‌گیری نموده است.}, keywords_fa = {تحلیل پوششی داده‌ها,تحلیل پوششی داده‌های شبکه‌ای پویا,نوآوری,ارزیابی نوآوری,دانشگاه}, url = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87150.html}, eprint = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87150_a776f18f62778d5dc577d3d95c1ad12d.pdf} } @article { author = {Asgharizadeh, Ezzatollah and Sadeghi Moghadam, Mohammad Reza and Safari, Hossein and Soltani Neshan, Mahsa}, title = {The Effects of Customers’ Decision making with Different Risk Prefrences on Warranty Providers: Agent based Modeling}, journal = {Journal of Industrial Management Perspective}, volume = {9}, number = {1}, pages = {31-59}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-9874}, eissn = {2645-4165}, doi = {10.52547/jimp.9.1.31}, abstract = {The increased competition in markets, make manufacturers find a better way to attract customers. It is critical to make customers sure about the quality and reliability of products. One way to ensure customers is providing warranty policies to reduce not only the risk of production failures, but also to understand customers’ wants and requirements. This research seeks to recognize the effects of decision making of customers on short-term and long-term results of warranty providers with agent based modeling. Cusomers of this market have different risk prefrences and make decision in two ways: logically and socially. The reults confirm that the type of customers and their decisions influence the number of customers who will to extend their contract and the profitability of warranty providers. Concering to all states, the fisrt warranty provider in short term and the second warranty provider in long term are more capable of keeping customers and make profit.}, keywords = {Warranty,Agent Based Modeling,Risk Prefrences,Logical Decision Making,Social Decision Making}, title_fa = {بررسی تاثیر تصمیم ‏گیری مشتریان با ترجیحات ریسک متفاوت بر ارائه‏ کنندگان وارانتی: رویکرد عامل محور}, abstract_fa = {رقابت فزاینده موجب شده تا تولیدکنندگان به دنبال راهی برای جذب بیشتر مشتریان باشند، در این بین اطمینان دادن به مشتری که کالای خریداری شده وی کیفیت لازم را دارد و آن طور که انتظار دارد کار می‌کند، عنصری حیاتی به شمار می‌آید. یکی از روش‌های اطمینان دادن به مشتریان ارائه وارانتی‏ هایی است که نه تنها ریسک خرابی محصول را کم کند، بلکه مطابق با خواسته‌ها و نیازهای وی نیز باشد. این پژوهش به دنبال درک تصمیم ‏گیری‏ های متفاوت مشتریان بازار وارانتی و تاثیرات آن بر روی نتایج کوتاه ‏مدت و بلند‏مدت ارائه ‏کنندگان وارانتی است. مشتریان این بازار ترجیحات متفاوتی از نظر ریسک دارند و برای تمدید قرارداد خود ممکن است دو نوع عقلایی و اجتماعی تصمیم بگیرند. نتایج حاصل از تصمیم‏ گیری متفاوت مشتریان ناهمگون در بازه کوتاه ‏مدت و بلندمدت روی سودآوری و مشتریان باقیمانده ارائه‏ کنندگان وارانتی تحلیل شده است. این مقاله از رویکرد عامل محور استفاده می ‏کند. نتایج نشان می ‏دهد که تعداد مشتریانی که مایل به تمدید قرارداد هستند، و نیز سودآوری ارائه ­کنندگان خدمات متاثر از جامعه مشتریان و نوع تصمیم ­گیری آنان خواهد بود. همچنین با در نظر گرفتن کلیه حالت ­ها، در کوتاه ­مدت، ارائه­ کننده اول و در بلند مدت ارائه­ کننده دوم قادر به حفظ مشتریان و کسب سودآوری بیشتر خواهد بود.}, keywords_fa = {وارانتی,مدل سازی عامل محور,ترجیحات ریسک,تصمیم ‏گیری عقلایی,تصمیم‌گیری ‏اجتماعی}, url = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87151.html}, eprint = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87151_6e61ac410bbb62b88938f4225b387af0.pdf} } @article { author = {Fattahi, Parviz and Mohammadi, Elham and Daneshamooz, Fatemeh}, title = {Providing a Harmony Search Algorithm for Solving Multi Objective Job Shop Scheduling Problem with Considering an Assembly Stage and Lot Streaming}, journal = {Journal of Industrial Management Perspective}, volume = {9}, number = {1}, pages = {61-86}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-9874}, eissn = {2645-4165}, doi = {10.52547/jimp.9.1.61}, abstract = {In this research a multi-objective job shop scheduling problem with an assembly stage and lot streaming is studied. Lot streaming (LS) technique is a process in which a job (lot) is splitted into smaller jobs (sub-lots) such that successive operations can be overlapped. The aim of this study is to schedule and sequence operations in order to meet constraints and minimize the makespan and total weighted earliness and tardiness penalties which, in turn, leads to decrease time and costs and achieve more effective management in industrial departments. First, a mixed integer linear programming model is presented. Since this problem is classified as NP-hard, a metaheuristic algorithm based on Harmony Search is proposed to solve the problem. In order to verify the effectiveness of the proposed algorithm, several performance measures are used. Computational results revealed that the proposed algorithm outperforms non-dominated sorting Genetic algorithm.}, keywords = {Scheduling,Job Shop,Assembly,Lot Streaming,Harmony Search}, title_fa = {ارائه الگوریتمی مبتنی بر جستجوی هارمونی جهت حل مسأله زمانبندی چندهدفه تولید کارگاهی با یک مرحله مونتاژ و با در نظر گرفتن جریان محموله}, abstract_fa = {در این مقاله مساله‌ی زمانبندی تولید کارگاهی چندهدفه همراه با یک مرحله مونتاژ و جریان محموله مورد بررسی قرار گرفته‌است. جریان محموله، فرآیندی است که طی آن، یک کار (محموله) به تعدادی کار کوچکتر (زیر محموله) تقسیم شده تا بتوان هم‌پوشانی در انجام عملیات مختلف را ایجاد نمود. هدف این مساله، زمانبندی و تعیین توالی عملیات‌ به‌نحوی است که ضمن برقراری محدودیت‌های مورد نظر، دو تابع هدف حداکثر دوره ساخت و هزینه وزنی زودکردها و دیرکردها کمینه گردد تا با صرفه‌جویی در زمان و هزینه بتوان به مدیریتی کارآمدتر در واحدهای صنعتی پیشرفته دست یافت. ابتدا به‌منظور تشریح مساله، مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط ارائه گردید. از آن‌جایی‌که مسأله مورد بررسی در گروه مسائل NP-hard می‌باشد، جهت حل مسأله از الگوریتمی پیشنهادی مبتنی بر جستجوی هارمونی استفاده‌شد. به‌منظور بررسی کارایی الگوریتم پیشنهادی، از چندین معیار عملکرد استفاده گردید. نتایج محاسباتی، عملکرد مناسب الگوریتم پیشنهادی  را نسبت به الگوریتم ژنتیک مرتب‌سازی نامغلوب در کسب جواب‌های با کیفیت نشان داد.}, keywords_fa = {زمانبندی,تولید کارگاهی,جریان محموله,جستجوی هارمونی}, url = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87152.html}, eprint = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87152_0e6a4d52067e677e8304b7c33a78db86.pdf} } @article { author = {Heydari, Jafar and Memarian, Amir and Bozorgi Amiri, Ali}, title = {Coordinating Green/Functional Quality Decisions in a Two-Stage Green Supply Chain}, journal = {Journal of Industrial Management Perspective}, volume = {9}, number = {1}, pages = {87-114}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-9874}, eissn = {2645-4165}, doi = {10.52547/jimp.9.1.87}, abstract = {The current research intends to optimize green/functional quality decisions along with pricing and marketing decisions in a two-echelon supply chain. In this paper, coordination of a supply chain is analyzed under consumer environmental awareness (CEA) where demand is a function of: (1) price, (2) marketing/advertisements, (3) functional quality, (4) green quality. In the investigated supply chain, the retailer decides on price and advertisement decisions while the manufacturer decides on functional/green quality decisions. At first, the supply chain is modeled under decentralized decision making and at the second stage, decision variables are optimized under the centralized structure. Finally, a mathematical programming model is developed to coordinate decision variables and at the same time ensures participation of both supply chain members. Results show that the proposed mathematical model results in higher profit for the supply chain compared to the decentralized model and also achieves a Pareto improvement for supply chain members. In addition, compared to the decentralized model, under the proposed model, the green quality of products is decided in higher levels.}, keywords = {Green Supply Chain,Coordination,Consumer Environmental Awareness (CEA),pricing,Collaborative Decision Making}, title_fa = {هماهنگی تصمیمات کیفیت زیست محیطی و کیفیت عملکردی محصولات در زنجیره تامین سبز دو سطحی}, abstract_fa = {مدیریت زنجیره تامین سبز یک مدل مدیریتی مدرن بر پایه توسعه هماهنگ منافع اقتصادی و زیست محیطی است و نیازمند در نظر گرفتن فاکتور های گوناگونی از قبیل سطح اقدامات سبز، اثربخشی مالی و عملکرد زیست محیطی زنجیره است. از طرفی عوامل مختلفی بر تقاضای زنجیره تامین موثر می باشند از جمله قیمت محصول، سطح کیفیت عملکردی محصول، سطح کیفیت زیست محیطی محصول و همچنین تلاش های بازاریابی/تبلیغاتی که همگی در مدل ارایه شده در این مقاله موردتوجه قرار گرفته اند. در این تحقیق، هماهنگی در زنجیره تامین سبز و تاثیر تصمیم‌گیری مشارکتی بر تصمیمات کلیدی زنجیره تامین در حالتی که تقاضا متاثر از چهار فاکتور (1) قیمت، (2) تبلیغات/بازاریابی (3)کیفیت عملکردی و (4) کیفیت زیست محیطی محصول است، تحت شرایطی که مصرف کنندگان سطوحی از آگاهی زیست محیطی را دارا هستند، بررسی می‌شود. در این زنجیره تامین خرده فروش در مورد قیمت و تبلیغات تصمیم گیری می کند و تولیدکننده در مورد کیفیت عملکردی و کیفیت زیست محیطی محصول تصمیم گیری می کند؛ بنابراین مدل ارایه شده دارای چهار متغیر تصمیم در دو سطح زنجیره تامین است. مدل ارائه شده تحت سه سناریوی تصمیم گیری غیرمتمرکز، ‌متمرکز و مشارکتی بررسی می‌شود و مقدار بهینه متغیر‌های تصمیم محاسبه می‌شوند و نشان داده می‌شود که تصمیم گیری مشارکتی چگونه انگیزه لازم جهت مشارکت اعضا در این شیوه تصمیم گیری را ایجاد می‌نماید.}, keywords_fa = {زنجیره تامین سبز,هماهنگی,سطح آگاهی زیست محیطی,تصمیم گیری مشارکتی}, url = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87153.html}, eprint = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87153_bafe1bbade06d9b82cc05da805d7cf3b.pdf} } @article { author = {Fallah Lajimi, Hamidreza and Mohammadi Kani, Seyede Zahra and Rasooli Khatir, Zahra}, title = {Applying of Piecewise Linear Value Functions in LARG Suppliers Ranking: Multi-Criteria Decision Making Mixed Approach}, journal = {Journal of Industrial Management Perspective}, volume = {9}, number = {1}, pages = {115-140}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-9874}, eissn = {2645-4165}, doi = {10.52547/jimp.9.1.115}, abstract = {In modern business environments, a competitive Supply Chain Management is crucial to business continuity. In this context, Lean, Agile, Resilient and Green (LARG), are advocated as the fundamental paradigm for a competitive Supply Chain as a whole. Various paradigms have emerged in the supply chain from the beginning, from among which there are four paradigms lean, agile, resilient and green that are important in supply chain performance and competitiveness, which are referred to as the LARG supply chain. Each of these paradigms pursues a specific mission and purpose in the supply chain. The choice of best supplier in each supply chain is based on different decision-making criteria, but the weight of each criteria varies according to the supplier's priorities. The purpose of this research is to provide a hybrid model of multi-criteria decision for selecting suppliers in the LARG paradigms of tile and ceramic industry. In this research, in first, supplier selection indicators are identified and then weighted by the Best Worst Method. Subsequently, suppliers are ranked by piecewise linear value function and multi-criteria decision-making technique TODIM. This system can play an important role in improving supply chain performance in effective decision making by managers in the supplier selection process and provide results based to reality.}, keywords = {LARG Supplier Selection,Piecewise Linear Value Functions,Best Worst Method,TODIM Method}, title_fa = {بکارگیری تابع ارزش خطی قطعه ای در رتبه بندی تامین کنندگان لارج: رویکرد ترکیبی تصمیم گیری چندمعیاره}, abstract_fa = {در محیط کسب و کار معاصر، زنجیره تامین رقابتی نقش کلیدی در بقای آن ایفا می کند. پارادایم های مختلفی در زنجیره تامین از ابتدا تا کنون ظهور کرده اند که از میان آنها چهار پارادایم ناب، چابکی، تاب آور و سبز اهمیت بسزایی در عملکرد زنجیره تامین و رقابت پذیری آن دارند که از آنها به عنوان زنجیره تامین لارج یاد می شود. هر یک از این پارادایم ها رسالت و اهداف خاصی را در زنجیره تامین دنبال می کنند. انتخاب تامین کننده در هر زنجیره بر اساس شاخص های مختلف تصمیم گیری انجام می شود که وزن هر شاخص در اولویت بندی تامین کنندگان متفاوت است. هدف از این تحقیق ارائه مدل ترکیبی تصمیم گیری چند معیاره برای انتخاب تامین کننده در پارادایم های لارج صنعت کاشی و سرامیک است. در این تحقیق، ابتدا شاخص های انتخاب تامین کننده شناسایی و سپس با روش تصمیم گیری بهترین-بدترین وزن دهی می شوند. در ادامه تامین کنندگان با استفاده از تابع خطی قطعه ای و تکنیک تصمیم گیری چند معیاره TODIM رتبه بندی می شوند. این سیستم می تواند در تصمیم گیری موثر مدیران در فرآیند انتخاب تامین کننده نقش بسزایی در بهبود عملکرد زنجیره تامین داشته باشد و نتایج منطبق بر واقعیت ارائه دهد.  }, keywords_fa = {انتخاب تامین کننده لارج,تابع خطی قطعه ای,روش بهترین-بدترین,روش TODIM}, url = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87154.html}, eprint = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87154_b3a25ed9cbbd3ecefa8524e0262340a8.pdf} } @article { author = {Abbasi, Abbas and Askarifar, Kazem and Sayyahfar, Mona}, title = {Presenting a Sustainable Value Chain Model Based on Porter's Framework Development and Balanced Scorecard (Case Study: PREMIUMBOND Company)}, journal = {Journal of Industrial Management Perspective}, volume = {9}, number = {1}, pages = {141-167}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-9874}, eissn = {2645-4165}, doi = {10.52547/jimp.9.1.141}, abstract = {This research aimed to present a sustainable value chain model based on Porter's Framework Development and Balanced Scorecard. Since the localization of this developed model requires a deep examination of an industry or the needs of an enterprise, partnership company of Sayyahfar & Khandadash with the brand named PremiumBond, active in the aluminum composite panel industry, has been selected as a case study. The research strategy respect to the objectives and coverage of the mentioned steps is qualitative and in terms of purpose, developmental and applicative, and respect to variables, it's exploratory mixed and the results are presented using a review of library studies and an open interview with experts. Data analysis was done using Multi-Criteria Decision-Making techniques such as Best-Worst and Topsis method along with Excel 2013 software. Finally, based on the results, the suggested developed value chain model, the new value chain model for PremiumBond Company along with the contribution of each value domain and the developed value chain ecosystem profile, are presented.}, keywords = {Sustainablity,Value Chain,Balanced Scorecard,Innovation,Aluminum Composite Panel}, title_fa = {ارائۀ مدل زنجیرۀ ارزش پایدار با استفاده از توسعۀ الگوی پورتر و کارت امتیازی متوازن: مطالعۀ موردی شرکت پرمیوم‌باند}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف ارائه مدل زنجیره ارزش پایدار با بهره‌گیری از توسعه مدل پورتر و کارت امتیازی متوازن انجام و از آن‌جا که بومی‌سازی این الگوی توسعه‌یافته، نیازمند بررسی عمیق یک صنعت و یا بنا به نیاز یک بنگاه اقتصادی نیز هست، شرکت تضامنی سیاح‌فر و خانداداش با نشان تجاری پرمیوم‌باند، فعال در صنعت ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی، به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده ­است. استراتژی پژوهش حاضر با توجه به اهداف تحقیق و همچنین پوشش دادن مراحل اشاره شده، از نوع کیفی، از حیث هدف، توسعه‌ای-کاربردی و از منظر متغیرها، از نوع آمیخته اکتشافی است که نتایج با استفاده از بررسی مطالعات کتابخانه ­ای و مصاحبه باز با کارشناسان، ارائه شده‌است. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از تکنیک‌های کمّی تصمیم‌گیری چند معیاره مانند روش بهترین-بدترین گزینه و روش تاپسیس در کنار نرم‌افزار‌ اکسل 2013 صورت گرفته ­است. در پایان، براساس نتایج حاصل، مـدل زنجیـره ارزش توسعه­ یافته پیشنهادی، مـدل زنجیـره ارزش جدید برای شرکت پرمیوم­ باند و شمای اکوسیستمی زنجیره ارزش در نمونه مورد مطالعه همراه با سهم هر مولفه ارزش ­آفرین ارائه شده‌است و در نتیجه، مولفه­­ های توسعه تکنولوژی و محصول و نوآوری و همچنین بازاریابی و فروش، بیش­ترین و حوزه تهیه و تامین، کم­ترین سهم ­ها را به خود اختصاص داده­ اند.}, keywords_fa = {پورتر,زنجیرۀ ارزش پایدار,کارت امتیازی متوازن,نوآوری}, url = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87155.html}, eprint = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87155_5348427e2c16779001d000163e945512.pdf} } @article { author = {Sohrabi, Omid and Ghaforniya, Mohammad and Behbodi, Mohammad Reza and Tavakoli, Hossein}, title = {Prioritize HSE Maturity Indices (Case Study: Sarkhon and Qeshm Refinery Companies)}, journal = {Journal of Industrial Management Perspective}, volume = {9}, number = {1}, pages = {169-191}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2251-9874}, eissn = {2645-4165}, doi = {10.52547/jimp.9.1.169}, abstract = {Today's organizations are in a world that is sensitive to social and environmental issues, and it is necessary to give special attention to the health and well-being of employees, as well as environmental protection, in addition to customer satisfaction. The purpose of this study is to determine the weight of each of the HSE maturity indices for oil and gas industries. The statistical population of the study consisted of HSE experts and experts in Sarkhon and Qeshm Refinery Company. HSE maturity indicators have been identified through semi-structured interviews with the organization's experts and the experimental data of the research. To determine the importance of dimensions and indicators, a combination of fuzzy DEMATEL and fuzzy ANP techniques have been used. The results showed that the dimensions of strategy and line with score of 97, evaluation and risk management with a score of 85 and leadership, commitment and culture with the score of 80 first to third priorities, and in the results section, the safety dimensions with a score of 172, health with score 142 and environmentalists rated 137 with the first to third priority. Finally, the HSE maturity level of Sarkhon and Qeshm gas refining companies was measured using the weights earned in the research, with 80.2% of the total points ranked 3rd (growth level).}, keywords = {safety,health,Environment,HSE Maturity,DEMATE,ANP,Fuzzy Technique}, title_fa = {اولویت بندی شاخص های بلوغ HSE (مورد مطالعه: شرکت پالایش گاز سرخون و قشم)}, abstract_fa = {سازمان­ های امروزی که در یک دنیای حساس به مسائل اجتماعی و زیست محیطی بسر می ­برند، لازم است علاوه بر رضایت مشتریان، به سلامتی و رفاه کارکنان و همچنین حفاظت از محیط زیست اهمیت ویژه ­ای دهند. یکی از مهم ترین مواردی که شرکت­ ها را به سمت استقرار و بهبود سیستم ­های ایمنی، بهداشت و محیط زیست ترغیب می­ کند، بروز انتظارات اساسی از طرف ذینفعان سازمان در حوز ه­های ایمنی، سلامتی و بخصوص محیط ­زیست است. صنایع نفت و گاز یکی از مهمترین صنایع در کشورمان می­ باشد که به بحث بهداشت، ایمنی و محیط ­زیست (HSE) توجه ویژه ­ای داشته و تعیین نقاط ضعف و قوت HSE در این سازمان ­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این پژوهش ارائه مدل بلوغ HSE برای صنایع نفت و گاز می ­باشد تا سازمان با استفاده از این مدل نقاط ضعف خود را شناسایی و در جهت رفع آنها قدم اقدام کنند. جامعه آماری پژوهش کارشناسان و خبره­ های HSE پالایشگاه سرخون و قشم می ­باشد. این مدل همانند مدل تعالی سازمان (EFQM) دارای دو بخش توانمندسازها و نتایج می ­باشد. به منظور تعیین ابعاد بخش توانمندسازها و نتایج به ترتیب از مدل­های HSE-MS و HSEE استفاده شده است. شاخص ­های بلوغ HSE از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته  با خبرگان سازمان و نیز پیشینه تجربی پژوهش شناسایی شده و به منظور تعیین اهمیت ابعاد و شاخص ­ها از ترکیب تکنیک ­های دیمتل فازی و ANP فازی استفاده شده است و با در نظر گرفتن امتیاز 500 برای هر کدام از قسمت­ های توانمندسازها و نتایج، در قسمت توانمندسازها ابعاد استراتژی و خط ­مشی با امتیاز 97 ، ارزیابی و مدیریت ریسک با امتیاز 85 و رهبری، تعهد و فرهنگ با امتیاز 80 اولویت ­های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند؛ در بخش نتایج نیز ابعاد ایمنی با امتیاز 172 ، بهداشت با امتیاز 142 و محیط ­زیست با امتیاز 137 دارای اولویت ­های اول تا سوم هستند. در مدل  EFQM و یا سایر مدل­ های بلوغ، شاخص ­های دارای امتیاز و وزن نبوده و اهمیت همه شاخص ­ها یکسان در نظر گرفته می­ شود؛ ولی در مدل بلوغ ارائه شده شاخص ­های هر یک از ابعاد دارای امتیاز بوده و تاثیر شاخص ­های با اهمیت در سنجش بلوغ HSE بیشتر می ­باشد. در نهایت سطح بلوغ HSE شرکت پالایش گاز سرخون و قشم با استفاده از مدل ارائه شده در پژوهش مورد سنجش قرار گرفت که شرکت با کسب 80.2% کل امتیازات در جایگاه 3 (سطح رشد یافته) قرار گرفت.}, keywords_fa = {بلوغ HSE,دیمتل,ANP,تکنیک فازی,پالایشگاه گاز سرخون و قشم}, url = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87156.html}, eprint = {https://jimp.sbu.ac.ir/article_87156_08f8c279ba76da1c26b956bdd442c0c3.pdf} }